Ture, bäst i stan

Min samling med biltidningar sträcker sig ända från början av 70-talet och som Saab-nörd sen födseln har jag följt SAAB-förares framgångar med stort intresse. 2014 startade jag en hemsida, www.saab-andan.se för att skriva om förare som lyft fram Saab i tävlingssammanhang.  Ett namn som dykt upp med jämna mellanrum i resultatlistorna är Ture Karlsson från Umeå. Han borde passa in på min hemsida eftersom jag har fascinerats av hans klurighet och körskicklighet. Flera gånger har jag varit i Umeå eftersom äldsta sonen bott och studerat där men det har aldrig passat att kontakta Ture. Inte förrän nu när sonen skulle flytta från Umeå tog jag kontakt och jodå, jag var välkommen till Ture.












Med en butterkaka mötte jag honom vid hans och fruns trevliga hus vid Tavelsjön. Kaffet var redan på och vi slog oss ned vid köksbordet.

Ture är född i Lycksele och har hållit på med bilar sedan tidiga tonåren. Efter 7 år i skolan började han 1957 på en verkstad i Umeå för Saab och Mercedes och på denna verkstad fanns en mycket skicklig mekaniker som Ture fick gå bredvid som lärling. Läromästaren var den enda som fick underhålla utryckningsfordonen som vid denna tid bestod av mycket Mercedes.

Sin första rallytävling körde Ture 1964 med en Saab Sport från 1964 men tävlandet var mer sporadiskt. Dock blev det en del pallplatser 1964-1968. Kring 1969 blev tävlandet mer regelbundet och då i V4.

Efter arbete på Saab i Umeå startade Ture omkring 1971-72 sin firma Bil & Trim i Umeå och tävlandet ökade med både rally och istävlingar. 1972 blev det grupp 1, den otrimmade klassen, med V4.

1973 blev det ett inhopp i en rallycrosstävling i Vännäs och 1974 blev det ett par segrar med V4:an i rally, klass Special. Ture blev med detta 3:a i RM för övre Norrland.

1975 koncentrerade sig Ture på Is-SM och blev 4:a i Grupp 2. Även några vinster i rally blev det och en tredjeplats i backtävlingen på Vårdkasberget.

Från 1976 blev tävlandet mer intensivt. Nya segrar i rally Standard B med V4 och även i rallycross. SM i rallycross avgjordes första gången detta år och för att kvalificera sig för finalen i Arvika genomfördes kvaltävlingar i olika distrikt runtom i Sverige. Ture tog sig till den stora finalen på Westombanan och blev trettonde totalt. Vann gjorde Björn Waldegård före Stig Blomqvist.

Följande år, 1977, blev ett lyckat år. I Jämtrallyt som ingick i SM vann Ture Standard B-klassen, han blev dessutom Norrlandsmästare i rallycross före Roland ”Grus-Kalle” Brändström. För andra året tog Ture sig till SM-final i rallycross och blev femtonde totalt. Till detta ska läggas segrar i rallytävlingarna Höstnatta och Snöflingan med Standard B-V4:an.

1978 blev det mest rallycross och för tredje året i rad var Ture med i SM-finalen i rallycross som slutade med en total tionde plats. Nu hade motorn i V4:an ca 200 hästkrafter genom cylindervolym på 1998 cc och Kugelfischer bränsleinsprutning från BMW 2002 Tii. Ture körde också Örnskölden, deltävling i rally-SM med en niondeplats i standard B som resultat. I de lokala rallytävlingarna fortsatte Ture sina härjningar, i t ex Isvalsen blev det totalseger med standard B-Saaben.

Till 1979 hade rally-V4:an försetts med 2-liters motor och framgångarna, nu i specialklassen, fortsatte. Idel totalsegrar och tredjeplats i DM. Ture började även bygga motorer åt andra, bl a Gary Oscarsson. I rallycross-SM slutade Ture på plats 16 men i tävlingar i Norrland var han ständigt med i A-finaler med en del segrar som resultat.

Umeå stod som värd för en deltävling i rally-SM 1980, Rally Nord. Ture deltog med V4:an och efter en sträckseger blev det en trettonde plats i klass special. I övrigt radade Ture upp segrar i rally men i rallycross hade Ture otur och SM i rallycross slutade med nittonde plats.

Ture hade inget flyt i rallycross-SM 1981 heller, efter bl a skuren motor i Vännäs blev det en nittonde plats igen. Desto bättre gick det i lokala rallyn, segrar i Julskinkan och Höstnatta t ex.

 

T o m 1981 fanns en Volvo-cup i rallycross. Inför 1982 gjordes den om till en cup för alla bilmärken utan turbo och fyrhjulsdrift, Sverige-cupen. Första säsongen bjöd på hård kamp mellan Ture och Roland ”Grus-Kalle” Brändström. Efter 4 segrar, 4 andraplatser, 2 tredjeplatser och 1 femteplats blev Ture tvåa, en poäng efter ”Grus-Kalle”. Rally var inte lika prioriterat men några pallplatser blev det i lokala rallyn.

1983 ingick Ture i Emsings Bosch Racing Team med sin V4 i standard B. I Luleås SM-deltävling körde Ture in på en tolfte plats i standard B. I de lokala rallyna blev det en del pallplatser medan det i rally-cross blev Tures stora år. Med tre förstaplatser, tre andraplatser, en tredjeplats och en fjärdeplats fick Ture revansch på ”Grus-Kalle” i Sverige-cupen. Inom parentes var jag på plats vid sista del-tävlingen på Ring Knutstorp. En kul detalj enligt Ture var att arrangören fick se över kvaltiderna efter-som han var snabbare än Stig Blomqvist i Audi Quattro i stora klassen som körde sin sista SM-deltävling samtidigt.

Full koncentration på rallycross blev det 1984 för att försvara titeln i Sverige-cupen men det slutade med en fjärdeplats i sammandraget

Klurigheten tog sig 1985 uttryck i en före detta postbil i form av en Saab 99, högerstyrd dessutom, men efter Tures behandling blev den vänsterstyrd och försedd med turbo 16-motor och fyrhjulsdrift. Motorn var en provmotor från Saab och den blev aldrig bromsad men Ture uppskattade effekten till ca 400 hästkrafter. Ture experimenterade med kardanaxel och bakaxel och efter att ha provat med en bakaxel från Opel hittade han den rätta lösningen i en kardanklump från en Peugeot 404 med diff-spärr och drivaxlar från en Alfa Romeo. Med detta hemmabygge blev det en niondeplats i SM:s stora klass. I lokala rallycrosstävlingar fungerade postbilen utmärkt, segrar i Umeå, Vännäs, Skellefteå och en andra plats i Nordic Cup.

Ännu bättre gick det 1986, fjärde plats totalt i SM i konkurrens med Olle Arnesson och Hans Möller i Audi Quattro och Mikael Nordström, VW Turbo 4wd. En andraplats, två tredjeplatser och en femte- plats är inte dåligt mot ovanstående bilar. På detta ska lägga en tredje plats i lag-EM tillsammans med Bengt Wiklund, Mikael Nordström, Dan Andersson och Sven Lestander. Några segrar i DM blev det också och en total fjärdeplats även där.

Så var det dags för succéåret 1987. Ture hängde med bra med postbilen, tog poäng i alla tävlingar och inför finalen i Hedemora hade han chans på SM-titeln trots att Mikael Nordström, Dan Andersson i Ford RS200 och Sven Lestander i Audi Quattro var favoriter. Sven och Mikael försvann i B-final efter en intern uppgörelse och i A-final blev Ture tvåa efter Olle Arnesson som inte körde full säsong. Andraplatsen räckte för att säkra SM-titeln och det är högst anmärkningsvärt med tanke på vilka bilar som konkurrenterna förfogade över. Lokala rallycrosstävlingarna resulterade i ett antal A-finaler och en seger. Ture gjorde i ordning en Saab 99LE för ekonomiklassen i rally och radade upp segrar. 

Inför 1988 byggde Ture en Saab 900 och motor och fyrhjulsdrift flyttades över från postbilen men 900:an fungerade inte lika bra som 99:an. Tävlandet blev mer sporadiskt och i SM slutade Ture som nummer nitton. Tre tredjeplatser blev det i lokala tävlingar samt en fjärdeplats i Höljes. Början på året resulterade i en totalseger i Isvalsen med Ekonomi-99:an.

Ingen satsning på SM 1989 och bara fåtal tävlingar. En andraplats i Nalovardobacken var en höjdpunkt.

1990 körde Ture tre SM-tävlingar i rallycross och blev totalt fjortonde man och i rally blev det ett mindre antal tävlingar i ekonomiklassen.

Alfa Romeo är ett bilmärke som ligger Ture varmt om hjärtat, en period hade han serviceverksamhet för det italienska märket. 1991 ställde Ture upp i is-SM med en Alfa 75 och i Kramfors blev han tia, i Strömsund sexa och i Piteå nia. Sista säsongen med 900:an körde Ture två tävlingar i rallycross, EM i Höljes, nittonde plats och SM i Piteå sjätte plats. Hammarstrand stod värd för en deltävling i back-SM och Ture slutade på tionde plats.

 

Idag är Ture pensionär men det hindrar inte honom från att fortfarande pyssla med bilar eller som att byta växellåda på en traktor. Bil och Trim drivs numera av sonen Tomas. I Tures garage hittade vi en röd V4:a från 1975 som han renoverat och en blå 96:a från 1962 i originalskick. Intressant är att när Ture jobbade på Saab i Umeå gjorde han leveransservice på just denna bil när den var ny innan kunden hämtade ut den.

Under samtalet med Ture kommer det fram många minnen, som när han rullade över Mikael Nordströms bil eller när Martin Schanche blev sur efter att ha blivit knuffad av banan. Dock var Martin en trevlig man trots allt man hört om honom. På tal om konkurrenter så är det inga dåliga namn Ture har kämpat mot. Förutom Schanche och Nordström, vad sägs om ”Myggan” Nilsson, Matti Alamäki, Olle Arnesson, Seppo Nyttimäki. Lokalt fanns Sture Eriksson med som konkurrent i både rally och rallycross. Vem är han då? Jo, pappa till Mikael, känd WRC-förare. Mikael började sin karriär med att utmana Ture både i skogen och på rallycrossbanorna i Norrland. Andra förare som utmanat är inte minst ”Grus-Kalle”, Enar Westberg, Rune Lindfors, Åke Andersson som Ture dessutom byggt motor åt. Åkes Saab var speciell eftersom huven var ett konstverk av Bengt Lindström. Genom åren är det några sponsorer som troget följt honom, Movac, Radiocentralen, Emsing och Ski-Doo.

När tävlandet var som mest intensivt byggde Ture en transportbuss som rymde både bostad för familjen och tävlingsbilen och den står kvar på tomten än idag.

Fru Ulla tycker att sammanhållningen mellan förarna var mycket god, barnen lekte andra barn i depån och vid tävlingar i Norrland stannade förare söderifrån ofta till hos familjen Karlsson.

Tävlingarna i Norrland och som Ture vunnit hade namn som Grisjakten, Julskinkan, Snösvängen, Snöflingan, Höstnatta, Baggböle Special, Isvalsen, Umenatten.

Ture, bäst i stan. Var kommer det ifrån? Jo, det fanns ett barnprogram på SVT från Umeå under 70-80 talen som hette Sant & Sånt med Staffan och Bengt och i ett avsnitt fanns Tures rallycrossbil i studion och då säger Staffan Ling: Ture, bäst i stan.

Sammanfattningsvis var det ett mycket trevligt besök hos Ture och Ulla.

 

Resultatkällor: Rallysport, Rallynytt, Idrottsbladet, boken Rallycross från Årets Bilsport.

 

Stig vid den 99 Turbo som han vann Svenska Rallyt med 1979

Ture i sin rallycross V4

Audi Quattro, världsmästarbilen från 1984

Ture i 99:an som var en högerstyrd postbil innan den blev fyrhjusldriven rallycrossbil

Sportquattron som Stig körde 1985.

Ture i standard B

Senaste kommentaren

26.01 | 16:44

Tack så mycket, jag trodde inte att detta var ledigt när jag startade sidan. Jag har läst om dig i Klassiker

25.01 | 20:34

Hej, kul att du håller Saab-andan vid liv.
Jag skapade uttrycket 1967 på Törnbloms
Annonsbyrå. Bästa hälsningar, Claes

27.05 | 18:02

Mycket trevlig dokumentär

27.05 | 15:27

Radiodokumentär om Saab
Lyssna på SAAB - personbilen som förändrade världen på Yle Arenan:
http://arenan.yle.fi/1-4378372

Dela den här sidan